Har din mopedbil slutat starta? Vrider du på nyckeln men inget händer? Oavsett om du möts av total tystnad från motorn, ett klickande ljud eller ett startande som sker sporadiskt, kan problemet ligga i reläerna eller kablarna på din mopedbil. Men hur kan du vara säker på det?
SCP Mopedbilsdelar AB visar dig steg för steg hur du testar och diagnostiserar reläerna och kablaget på din mopedbil för att lösa dina startproblem en gång för alla!
Steg 1: Visuell inspektion
Om din mopedbil lyckas starta, se till att stänga av motorn innan du börjar - elektricitet ska inte tas lätt på! Ta fram manualen för din bil för att enkelt hitta och förstå de olika reläernas och kablarnas placering och funktion.
Börja med en visuell inspektion av reläerna och leta efter tecken på skador, såsom brännmärken eller sprickor. Inspektera även kablaget för tecken på slitage, sprickor, korrosion eller försämrad isolering. Om allt ser bra ut, gå vidare till nästa steg.
Steg 2: Testa startreläet
För att testa startreläet, använd manualen för att hitta dess position i din mopedbil. Om din bil inte startar kan detta relä vara boven.
Använd en multimeter inställd på kontinuitetstest och testa reläets terminaler för att se om det fungerar korrekt. Ett fungerande relä bör ge ett ljud vid kontinuitetstestet. Om reläet inte passerar testet kan det behöva bytas ut, vilket förmodligen löser startproblemet. Om inte, är det dags att testa kablarna.
Steg 3: Testa kablaget
Om startreläet inte är problemet, är nästa steg att testa de elektriska kablarna. Ställ in multimetern på resistansmätning (ohmmeter) och testa varje kabel för att säkerställa att det inte finns några avbrott eller överdriven resistans, vilket kan indikera ett problem.
Använd även kontinuitetstestfunktionen för att kontrollera att det inte finns några avbrott eller kortslutningar i kablaget.
Steg 4: Ytterligare tester
Om du efter att ha testat reläet och kablaget fortfarande inte hittar felet, kan det vara batteriet eller generatorn som är problemet. För att vara säker, testa dessa också.
Börja med att testa batteriet med multimetern inställd på spänningsmätning. Ett laddat och fungerande batteri ska visa mellan 12,4 och 12,6 volt när det är avstängt. Om spänningen är under 12,2 volt kan batteriet vara defekt.
För att testa generatorn, mät spänningen över batteriets terminaler med motorn igång (om du kan starta bilen). En bra generator ska visa mellan 14 och 15 volt. Testa även om generatorn kan hålla denna spänning när du aktiverar olika elektriska tillbehör.
Om du upptäcker att batteriet eller generatorn är defekt, bör de bytas ut.
Steg 5: Sammansättning och slutliga kontroller
När du har bytt ut eller reparerat de defekta komponenterna, vare sig det handlar om startreläet, skadade kablar eller batteriet eller generatorn, se till att alla delar är korrekt återkopplade. Försök sedan att starta mopedbilen för att kontrollera om problemet är löst.
Om problemet kvarstår eller om du stöter på svårigheter under diagnostiken eller vid byte av delar, tveka inte att kontakta SCP Mopedbilsdelar AB för hjälp och vägledning!
För fler tips och delar till din mopedbil, besök SCP Mopedbilsdelar AB.